Assessorentraining

De student optimaal laten presteren en ook beoordelen.

De beoordelingssystematiek in het onderwijs verandert. Studenten of kandidaten zetten een performance neer door middel van assessments. Docenten vormen samen met collega’s uit de beroepspraktijk een team van assessoren dat de studenten beoordeelt. Die rol is nieuw voor hen. LinQue Consult biedt consultancy en training aan voor iedereen die zich bezig houdt met assessments, competentiegericht beoordelen en EVC.

Onder meer Erica ter Wee en Roald Janssen geven trainingen voor assessoren. ‘Assessor’ is een ingewikkelde rol. Je zet je expertise in om een kandidaat te beoordelen en tegelijkertijd neem je afstand van je expertise om de kandidaat ook een kans te bieden. Je bent een ‘rechter’ die checkt, checkt en dubbel checkt wat de kandidaat kan. Tegelijkertijd bewaak je de omstandigheden die er voor zorgen dat de student optimaal kan functioneren. Dat betekent dat de assessor ook kwaliteiten inzet die meer in de richting van coachen gaan. Het is zoeken naar de balans tussen die twee rollen. Als je alleen ‘rechter’ bent is het niet goed, als je alleen ‘coach’ bent is het ook niet goed.’

Werkwijze
In de trainingen worden systematisch de verschillende stappen in een assessment doorlopen. Daarbij werken we zoveel mogelijk met materiaal van de deelnemers zelf. In een training zijn deelnemers actief aan de slag: ‘veel doen´! Tijdens de training ervaren de deelnemers hoe het is om assessor te zijn, maar vooral ook hoe het is om kandidaat te zijn; om hen zo een spiegel voor te houden.

Reacties van deelnemers
‘Ik heb mij uitgenodigd gevoeld om mee te doen.’
‘Als team hebben we meer hetzelfde idee wat dit betekent voor ons.’
‘Ik ga mij toeleggen op het neutraal benaderen van studenten.’
‘Valkuilen van een assessor worden benoemd.’
‘Praktische tips. Daar kan ik morgen mee aan de slag’
‘Stapsgewijze aanpak maakt het behapbaar.’

Thema’s

  • Ik als assessor: ‘Hoe hoog ligt mijn lat?’
  • Theorie: kennistoetsen en competentiebeoordeling
  • Wat is kwaliteit? Wat is onze kwaliteit?
  • Ervaren hoe het is om : ‘feitelijk te zijn´
  • Stilstaan bij de beeldvormingfase van een assessment
  • Waarnemen: objectief/subjectief/intersubjectief
  • Het voeren van een competentiegericht interview: welke vragen stel ik? en de STAR(T) methodiek
  • Mijn invloed op de kandidaat: beoordelen of waarderen?
  • Feedback geven in een beoordelingssituatie
  • Afstemmen met een collega-assessor
  • Evalueren en rapporteren

Duur
LinQue Consult biedt trainingen aan voor assessoren en voor trainers van assessoren. De trainingen zijn voor iedereen die zich bezig houdt met assessments, competentiegericht beoordelen en EVC in het onderwijs. Iedere training is weer anders en afhankelijk van de vraag van de opdrachtgever. Een training duurt 2 – 5 dagen. De trainingen kunnen deel uitmaken van een breder traject, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van een systematiek van competentiegericht leren.