Inspiratiedagen

LinQue Consult is een bedrijf waar 'ontwikkeling' centraal staat. Wij staan lerend in ons werk en in het leven. Wij gaan er van uit dat mensen van nature willen leren.

Regelmatig organiseert LinQue Consult inspiratiebijeenkomsten. Deze worden via mailings en de website onder de aandacht gebracht.

‘Elastiek in het onderwijs’
miniconferentie over de rek en reikwijdte van maatwerk in het VO

Dat maatwerk in het VO volop in de aandacht staat, bleek wel toen de eerste editie van deze miniconferentie over dit thema in een mum van tijd vol zat. Alle reden om al snel weer een nieuwe miniconferentie te organiseren. De tweede editie vond plaats op 26 september 2018.

Verslag 1e editie van deze conferentie op 17 mei j.l.

Maatwerk is een onderwijskundig speerpunt voor veel VO-scholen. We zien vormen van leerlinggestuurd onderwijs, meer keuzevrijheid, differentiatie in aanbod, vakken versneld, verdiept of op een hoger niveau afronden, en verbreding van inhoud. Dit proces vraagt flexibele roosters en – wie weet – flexibele diploma’s: dát is de toekomst. Maar hoe begin je ermee? Waarom zou je het doen? Welke oplossingen zijn er voor de obstakels die je tegenkomt? Daarover ging de miniconferentie op 26 september jl., die Leren verbeteren samen met adviseurs van B&T en LinQue Consult organiseerde.


Groot succes: workshop De 5 interactiestappen voor leren

 ‘Actief lerende leerlingen’, dat wil iedere leraar!
Het model “De 5 interactiestappen voor leren” geeft u handvatten om dit te bereiken.

Leren kan met weinig extra inspanning effectiever worden als de vele leermomenten die door de leraar worden gecreëerd meer worden benut. Het model “De 5 interactiestappen voor leren” is een eenvoudig en doeltreffend interactiemodel dat daarbij kan helpen. Het model is toepasbaar in vrijwel alle situaties waar leren en interactie centraal staan en is ontwikkeld op basis van vele lesobservaties, literatuur en ervaringen uit het werk- en onderzoeksveld.

Het model bestaat uit vijf interactiestappen die samen een cyclisch proces voor een leergerichte interactie vormen. Het model is flexibel, waarbij de vijf stappen niet in een vaste volgorde gehanteerd of doorlopen hoeven worden. Vanuit een waarneming kan een leerdoel ontstaan, waar direct feedback op gegeven wordt. Het model is bedoeld om het leren door bewuste interacties te vergroten. Het model, waar verschillende leermethodieken en theorieën aan ten grondslag liggen, is ontwikkeld door Jannie Steegenga en Wim Bos van LinQue Consult. Het model wordt uitgebreid uitgelegd en voorzien van tips en praktische handvatten in hun boek “De 5 interactiestappen voor leren”. Meer informatie over het model en het boek vindt u hier.

Inmiddels heeft een groot aantal leraren en schoolleiders het boek gelezen en de eerste reacties zijn lovend:

  • Wat een praktisch en gemakkelijk leesbaar boek.
  • Een aaneenschakeling van direct toepasbare tips.
  • Een praktisch boek dat gestoeld is op een berg ervaring en goede theoretische onderbouwing.
  • Dit model is precies wat we nodig hebben als onderlegger voor onze onderwijsontwikkeling.

Op dit moment hebben meerdere scholen het boek en model direct opgepakt om als basis te gebruiken voor hun onderwijsontwikkeling. Deze scholen geven aan dat het model “De 5 interactiestappen voor leren” een bruikbaar middel is bij gezamenlijke onderwijsontwikkeling.

LinQue Consult organiseerde op 6 november een speciale studiebijeenkomst over dit model. In deze bijeenkomst hebben de deelnemers zelf op een praktische manier ervaren hoe het model ingezet kan worden. De bijeenkomst was interessant voor alle leraren en schoolleiders die de interactie rondom leren effectiever willen maken!

Heeft u ook interesse in een dergelijke workshop?
Neem dan contact op met Wim Bos.