‘Het is vrijdag, half zes. Ik trek de deur dicht in de verwachting dat ik alles onder controle heb en we straks goedgemutst aan de nieuwe schoolweek kunnen beginnen. En dan …’
Systematisch evalueren van de online lespraktijk
Stresstest voor het PTA-proces
Ook de VO scholen gaan weer op aangepaste wijze hun lessen aan de leerlingen verzorgen. Hoe maken we de keuze welke leerlingen wel of niet naar school komen?
In gesprek met Dolf van der Berg over ‘Naar onderwijs in blauw’.
Hoe? De eerste tip is: vraag het de leerlingen. Zij zijn ervaringsdeskundigen en kunnen haarfijn onder woorden brengen wat zij als plezierig en leerzaam ervaren.
Sinds het afstandsonderwijs gaat veel aandacht uit naar de vermeende leerachterstand. Ingewikkelder is het waar het praktijkleren betreft. Praktijkleren betekent oefenen en nog eens oefenen.
Nu door de corona-crisis het centrale eindexamen in het VO niet doorgaat, zien scholen zich al weer voor de volgende vraag gesteld: hoe gaan we straks eigenlijk om met de bevorderingen van de leerlingen?
Nu onze kinderen thuis hun eigen leerwerk moeten doen, al of niet ondersteund met onlinelessen, vraagt dit van ons als ouders een andere vorm van begeleiden.
Net als iedere ouder word ook ik op dit moment geconfronteerd met twee thuiszittende pubers.