Roald Janssen Senior Consultant, Bestuursvoorzitter
Ik ben de sparringpartner waartegen je alles kunt zeggen.
Leiderschap is niet alleen een zaak van de formele schoolleiders. Als je actieve en betrokken leraren wilt, spreekt het voor zich om hen verantwoordelijkheid te geven voor de ontwikkeling en de uitvoering van het schoolbeleid en daarmee gedeeld leiderschap te stimuleren.
In de kern is gedeeld leiderschap het bewust wisselen van de leidende rol. Daarbij geldt dat degene met expertise het mag ‘zeggen’. Deze leidende rol wordt gelegitimeerd door de formele leiders en duurt zolang als nodig is. Gedeeld leiderschap kent daarmee dus ook tijdelijk leiderschap.
Hoe het dan zit met die formele leiders in scholen? Zij mobiliseren de interne kracht, geven op een meta-niveau leiding aan zo’n proces. Zij legitimeren de positie van de tijdelijke leider, coachen hen in hun rol. En bovenal de formeel leider laat actief zien dat hij of zij de verantwoordelijkheid op andere plekken in de organisatie neerlegt.
Daar waar mogelijk bieden wij in overleg activiteiten in dit proces ook online aan.
Twee ogenschijnlijk verschillende vragen uit de praktijk.
De centrale vraag is in beide situaties: hoe kunnen we meer gebruik maken van de aanwezige expertise zodanig dat de ontwikkelingen binnen de organisatie meer gedragen en meer van onderaf gestalte krijgen?
Bij beide situaties zou je deze vragen kunnen stellen:
Als LinQue Consult werken we samen met de leidinggevenden aan gedeeld leiderschap in de organisatie. In samenspraak met de direct betrokkenen brengen we de huidige situatie in kaart en ontwerpen een traject op maat.
Een traject kan er als volgt uitzien:
Daar waar mogelijk bieden wij in overleg activiteiten in dit proces ook online aan.
Kunt u contact opnemen met onze experts.
Wij helpen u uitblinQuen