De grootstedelijke context kenmerkt zich steeds meer door het verschijnsel superdiversiteit. Er is geen sprake meer van een meerderheid met een dominante cultuur, maar de minderheden vormen de meerderheid. Van een dominante cultuur is geen sprake.
Docenten van scholen in grote steden zien zich geplaatst voor die groeiende diversiteit in hun doelgroep, ieder met eigen achtergronden en codes. Dat vraagt om een pedagogiek die gericht is op een pluriformiteit van stemmen. Hier ligt een opgave voor docenten om deze stemmen letterlijk en figuurlijk te verstaan en deze stemmen ook elkaar te helpen verstaan.
Bovenstaande vragen raken aan het vraagstuk van de grootstedelijke context en superdiversiteit. Men voelt wel aan dat er iets moet gebeuren en dat dat anders is dan voorheen.
Samen met de school onderzoekt LinQue het vraagstuk dat op de school speelt en ontwikkelt met de stakeholders en de school een visie die we vertalen naar concreet handelen in de praktijk. Daarbij is een teamaanpak belangrijk. Het gaat om meer dan alleen het verbeteren van het pedagogisch handelen van de individuele docent. Schoolleiding, team, leerlingen en ouders nemen we in de aanpak mee. De volgende onderwerpen kunnen afzonderlijk of gecombineerd centraal staan:
Wij helpen u uitblinQuen