Jannie Steegenga Senior Consultant
Ik ben de vertaler van beleid naar de praktijk.
Steeds meer scholen besluiten om de leerlingen intensiever te begeleiden bij het leren. Vragen als hieronder staan centraal in deze zoektocht van de leerling:
Coachen van keuzes tijdens het leren is breder dan de begeleiding die tot nu toe vaak de mentor deed. Het vraagt andere vaardigheden: balanceren tussen ondersteunen en prikkelen, sturen en volgen zodanig dat de leerling steeds meer de regie neemt over zijn eigen leerproces. De leerling en coach ontmoeten elkaar daarom regelmatig en het contact is intensiever.
Het model de ‘vijf interactiestappen voor leren‘ biedt de coaches en de leerlingen handvatten bij het leren en loopbaanontwikkeling.
Coachen bij zelfregulatie en executieve functies
Bij een VMBO wil men vanuit een nieuwe visie op leren veel meer aandacht besteden aan het coachen van leerlingen en daarbij expliciet aandacht voor zelfregulatie en executieve functies. LinQue Consult is gevraagd mee te denken in het ontwikkelproces en indien nodig te adviseren. Dit heeft geleid tot:
Er is een grote samenhang in activiteiten gestoeld op de gedragen onderwijsvisie. De school heeft in korte tijd grote stappen gezet in de gewenste onderwijsontwikkeling!
LinQue Consult ondersteunt een onderwijsinstelling bij het integraal invoeren van het werken met coaching in het onderwijs van het (her)formuleren van de onderwijsvisie, ontwikkelen van leerlijnen en specifieke handboeken tot het trainen van coaches en coaches van de coaches zodanig dat binnen afzienbare tijd coachen onderdeel is geworden van de dagelijkse routine.
Wij ontwikkelen samen met de betrokkenen een aanpak voor coaching passend bij de omstandigheden en wensen van de school. Hierbij baseren we onze aanpak op het model ‘Vijf interactiestappen voor leren’.
Bovenstaande activiteiten kunnen in overleg ook in een online vorm worden aangeboden.
Kunt u contact opnemen met onze experts.
Wij helpen u uitblinQuen