Actueel

Bewust zijn is niet beter zijn, maar beter zien.

Afscheid Rob Jasperse

Op 28 juni neemt Rob afscheid van LinQue Consult, nadat hij 14 jaar met mij en het LinQue team intensief heeft  samengewerkt.  En eigenlijk nog langer als ik de tijd bij Stoas (vanaf 2000) erbij optel. Rob was één van de oprichters en mede aandeelhouder van LinQue. Hij gaat met pensioen en verlaat met gemengde gevoelens het onderwijsveld en het werken in het LinQue team. Enerzijds lokt de vrijheid, anderzijds zal hij het werk enorm missen. Een paar projecten vanuit LinQue rondt hij na de zomer nog af. Dan gaat hij, nog meer dan hij nu al doet, genieten van zijn gezin, zijn kleinkinderen en het zeilen. Dat laatste is allang zijn passie, zoals de meesten van u al weten.  Ook weet ik dat Rob zich op betekenisvolle maatschappelijke projecten wil richten. Hem kennende zal hij zich niet vervelen.

Ik ga Rob missen vanwege zijn humor, zijn deskundigheid en ervaring in het onderwijsveld. Maar ook om de persoon die Rob is en de betekenis die hij heeft voor het LinQue team.

Dorien Sluijter, directeur van LinQue Consult


Het onderwijs Finland wordt geroemd! Maar waarin zijn zij nu écht anders.

Onze collega’s zijn geïnspireerd en geraakt na hun studiereis naar Finland.
Vertrouwen in leerlingen dat is de belangrijkste waarde in het Finse onderwijs.

In april zijn Jannie Steegenga en Ella Kwakkestein op studiereis naar Finland geweest en zijn zij samen met 20 nieuwsgierige, bevlogen docenten en 6 leerlingen uit verschillende scholen ondergedompeld in het Finse onderwijs. De zoektocht naar informatie en inspiratie rondom het thema ‘Eigenaarschap van leren’ is begonnen.

Uit een interview met Jannie en Ella: “Wij zijn na deze week diep geraakt door de onderstroom van vertrouwen en de mate van eigenaarschap die we hebben gezien in het Finse onderwijs. Vertrouwen, verantwoordelijkheid, zorgzaamheid en ruimte zijn elementen die we steeds terug zagen in de scholen. Door vertrouwen te geven, creëren de scholen verantwoordelijkheid. We hebben een aantal voorbeelden gezien van hoe zij hier vorm aan geven. Het oog hebben voor heel de mens. Wat vooral tot uiting komt in de focus op  holistisch welzijn voor docenten en leerlingen. Het hebben van ‘wortels’ (zodat je stevig op je benen komt te staan doordat je het gevoel meekrijgt dat je er toe doet en er bij hoort) en het krijgen van ‘vleugels’ (zodat je lef ontwikkelt om vanuit je kwaliteiten te experimenteren en je vleugels uit te slaan) is de eerste focus van de leraren.

Op de Finse scholen wordt onderling veel gesproken over waarden die ze willen leven, over het samen vormgeven van onderwijs. Over de verbinding met de buitenwereld en de samenleving om de school heen, over duurzaam bijdragen aan deze samenleving. Stel dat je op zo’n school zou mogen rondlopen, wat betekent dit dan voor de leerlingen en hoe zouden leraren hun werk ervaren? Wat zou er anders zijn?” Met deze en nog veel meer vragen willen Ella en Jannie graag hun ervaringen delen en samen onderzoeken wat wij kunnen leren van de Finse visie op leren en de wijze van omgaan met verantwoordelijkheid en vertrouwen.”

Deze studiereis is geïnitieerd door de schoolleiding, docenten en leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum uit Groningen samen met ICT&E o.l.v. Bob Hofman. Binnenkort verschijnt een artikel in het tijdschrift  van 12 tot 18. Graag delen wij vast enkele eerste indrukken.

Als je meer wilt weten, meld je dan aan voor onze inspiratiedag met dit thema op 26 september 2019.