Jannie Steegenga Senior Consultant
Ik ben de vertaler van beleid naar de praktijk.
Formatief handelen is gericht op het zichtbaar maken van het leerproces, het actief hierbij betrekken van leerlingen en het volgen van de groei en ontwikkeling om zo sturing te geven aan het leren. Een eerste stap bij formatief handelen is het inzetten van formatieve toetsing waarbij vooral de manier van reflecteren op de uitkomsten met de leerlingen van belang is.
Een volgende stap is het formatief handelen van de docent tijdens de les. Hierbij gaat het om met grote regelmaat aanbieden van grote en ook veel kleine activiteiten gericht op het evalueren en reflecteren op de voortgang van het leren door leerlingen zoals formatieve werkvormen aan het begin en het einde van een les of aan de docent die in zijn begeleiding telkens met leerlingen vanuit een leerdoel reflecteert en feedback geeft op de aanpak en voortgang.
Hierna volgt het samen met collega’s in de vakgroep of een team ontrafelen van stappen in het leerproces, leerlijnen uitzetten en leerdoelen met daarbij horende succescriteria bepalen. Dit gaat gepaard met aanpassingen in didactiek en pedagogiek waar dat nodig is. Je gebruikt dus de kracht van het collectief om voor de leerlingen een krachtige, effectieve en opbrengstgerichte leeromgeving te ontwikkelen.
Een school neemt contact op met LinQue Consult met de volgende vragen:
Andere vragen uit de praktijk:
De LinQue consultant onderzoekt en concretiseert samen met schoolleiders en docenten de vragen die spelen. Er zijn verschillende acties mogelijk, zoals:
Bovenstaande activiteiten kunnen in overleg ook online worden aangeboden.
Kunt u contact opnemen met onze experts.
Wij helpen u uitblinQuen