Wim Bos Senior Consultant, Bestuurslid
Ik houd de werkelijkheid in het oog om bij het ideaal te komen.
Tal van scholen werken met (leer)pleinen waar leerlingen zelf keuzes maken voor het vak of opdracht waar ze aan gaan werken en of ze dat alleen doen of met andere leerlingen. Wij zien vaak handelingsverlegenheid ontstaan bij leraren en onderwijsassistenten. Zij willen graag een ondersteunende rol vervullen voor de leerlingen maar lijken bijna vanzelfsprekend te vervallen in een soort ordebewaarder die leerlingen zinvol aan het werk moeten houden.
Een school heeft ons gevraagd de leraren en onderwijsassistenten te ondersteunen bij het begeleiden van leerlingen die zelfstandig aan de slag zijn op het leerplein. Hierbij is de insteek samen met de docenten en onderwijsassistenten een werkwijze te ontwikkelen. Als start hebben wij opnames gemaakt op het leerplein. De beelden hebben de begeleiders en illustreren hun ervaringen dat zij vooral bezig zijn met orde bewaken. ‘Ben je nu nog niet aan het werk?’ ‘Heb je nu nog steeds blz. 34 voor je. Dat schiet niet op zo.’ ‘Wanneer ga je aan de slag? Stop met kletsen.’ ‘Pak je boeken nu eens voor je.’
Hierna zijn we het gesprek aangegaan over hoe aan te sluiten bij leerlingen, wat wel en niet motiveert, hoe je een relatie opbouwt op een plein, welke vragen je wel en niet kunt stellen. Vervolgens hebben zij samen, in een aantal dagdelen, een coachhandboek gemaakt en zijn zij daarmee aan de slag gegaan op het leerplein. Na enige tijd zijn er weer video-opnames gemaakt en hebben we gesproken over het effect, zodat er nog meer samen geleerd en ontwikkeld werd, wat hielp om een gerichte coachende houding te ontwikkelen.
LinQue geeft gerichte ondersteuning aan leraren en onderwijsassistenten hoe zij die coachende houding ontwikkelen, zodat zij van ‘politieagent’ leercoach worden.
Kunt u contact opnemen met onze experts.
Wij helpen u uitblinQuen