Ella Kwakkestein Senior Consultant
Ik word blij als iemand een stap zet waardoor hij groeit.
Om beter aan te sluiten bij de gedifferentieerde vragen van leerlingen besluiten scholen te werken met een zogenaamd flexrooster. Op het rooster staan vaklessen en flexuren zoals stilteuren, vakstudie-uren en projecturen. In de vaklessen krijgen de leerlingen de kern van een vak aangeboden. Als zij extra uitleg willen, kunnen zij zich inschrijven voor een vakstudie-uur, een vorm van een flexuur. Leerlingen die de extra uitleg niet nodig hebben, kunnen zelfstandig of in groepjes tijdens de flexuren werken aan opdrachten of een extra vak volgen.
Van leraren vraagt dit een andere didactiek. In vaklessen, die meestal ook langer zijn dan de traditionele 50 minuten, dienen zij doelgerichte instructie, actieve verwerking en zelfstandig werken af te wisselen. Daarnaast staan zij stil bij wat de leerlingen zelfstandig kunnen oppakken in de flexuren. Binnen de sectie moet goed afgestemd worden hoe de specifieke vakstudie-uren vorm krijgen. Mentoren en coaches spelen een belangrijke rol bij het begeleiden van de keuzes van de leerlingen.
Een school heeft een nieuwe visie op onderwijs ontwikkeld en wil o.a. de kernwaarde ‘regie’ werkelijk gestalte geven. Dat betekent dat zij de leerlingen meer eigenaarschap over hun eigen leerproces willen geven en meer maatwerk willen bieden. Zij hebben besloten dat een variant van het flexrooster een goed middel is om deze visie verder vorm te geven. LinQue is gevraagd dit veranderproces te begeleiden. Hierbij spelen vragen een rol als:
Kunt u contact opnemen met onze experts.
Wij helpen u uitblinQuen